
Részlet Sterbetz István Őszi vizeken című kötetéből.
A híres sarkutazó Scott kapitány fia él-hal a vadlibáért. Kimagasló szaktekintély e madarak nemzetközi védelmében, és ráadásul vízivadfestőként sem kisebb a híre. Libaszenvedélye Hortobágyra is elcsalta már néhányszor, az olyannyira ritka vörösnyakú ludat remélte itt évről évre elejteni. A boldogult csárdabeli prímás szerzeménye is erről fabrikálódott.
Kattan a magnetofon, elnémulnak a cigányok, kazettát cserélünk. Azután pedig a riporter megkérdezi tőlem, hogyan is találkozhatott az észak-szibériai vadlúdfaj egy négyezer esztendős egyiptomi sírkamrával, a hortobágyi cigányprímással, meg két tizenhetedik századi flamand festménnyel a mai rádióriport keretében?
Megpróbálok válaszolni, de a kérdés hatalmasat markol. Hogyan is lehetne ennyi mindent másodpercre kiszabott, szűk időkeretben elmesélni? Nehezen rostálom a mondanivalókat, hiszen ez a madár nemcsak azt az egyiptomi művészt vagy a jó Hondecoeter mestert ragadta meg egykor különleges szépségével. Vízivad-kutató éveimet éppúgy át- meg átszövik a hozzáfűződő emlékek, akár csak egykor Peter Scottét meg a többi hortobágyi „nagy libázó”-ét.
A vörösnyakú liba elejtése valamikor kivételes vadászszerencsének számított, vízivadász-körök országos szenzációjának. Amióta pedig már világszerte védett, csak fényképezőgéppel járhatunk utána, s így trófeája esélyei még inkább lecsökkentek. Nekem szerencsém volt, hiszen háromszor is lencsevégre kaptam, és ha ez még úgy harminc-negyven esztendővel korábban történik, ujjal mutogattak volna rám a libázók Mekkájaként emlegetett Hortobágyon.
A vörösnyakú lúd (Branta ruficollis Pall) sajátosan alakuló fészkelőhazájával és kis területfoltokra elszigetelődő téli szállásaival az állatföldrajz egyik mindmáig megoldatlan kérdése.
Költőmadárként csak Észak-Szibériának a Jamal- és a Tajmir-félsziget közötti, sziklás-mocsaras tundraövezetében honos. Összességében még ötvenezret sem kitevő állománya ősszel egy keskeny útvonalon költözik a Kaspi-tenger és az Aral-tó körüli sztyeppéken választott telelőhelyére.
Néhanapján azonban magányos példányok vagy kisebb csapatok alkalomszerűen nyugat felé is elkalandoznak. Először London környékén fordult elő Európában a XVIII. század második felében. Ettől kezdve azonban ez az ázsiai vendég másfél évszázadon át igen-igen elvétve, majd az utóbbi hatvan esztendőben némiképp gyakrabban jelentkezik az európai vadlúd-gyülekezőhelyeken is.
Az időnként nyugat felé kisugárzó, alkalmi kalandozások olyan feltételezésekhez vezettek, amelyek szerint ez a faj a régmúltban nyugat felé sokkal kiterjedtebb területet népesített be, mint manapság, elterjedési köre az európai tundrákra is messze áthúzódott. Ha viszont valóban így lenne, akkor a téli szállásnak is hasonlóképpen tovább kellett terjednie, s talán Délnyugat-Európát meg Észak-Afrikát is érintette. Az ilyen okoskodás alapján pedig valószínűnek tarthatjuk, hogy az ősi fészkelő- meg telelőhelyek néha-néha feltámadó hagyományai magyarázzák az alkalomszerű európai előfordulásokat.
E sokat vitatott kérdéshez három érdekes képzőművészeti alkotás szolgáltat elgondolkoztató adatokat.
Az első az ókori Egyiptomba vezet el bennünket.
A jelenleg Kairó múzeumában látható, i. e. mintegy 2700 évvel készült médumi sírfreskó állatcsoportot s rajta hat legelésző vadludat ábrázol. Ezek közül kettő vetési vagy nyári lúd, kettő öreg tollazatú nagy lilik, kettő pedig félreérthetetlenül vörösnyakú vadliba. Zoológusszemmel hogyan értékeljük az ókori művésznek ezeket a rendkívül aprólékos pontossággal festett állatfiguráit?
Az első két faj nem mond sokat, gyakorta előfordulnak a Nílus-deltában. A vörösnyakú lúdnak viszont mindössze két egyiptomi előfordulása bizonyított a szakirodalomban!
Tegyük fel a kérdést: vajon ez a faj több ezer évvel ezelőtt rendszeres vendég volt-e Észak-Afrikában, vagy a freskó már akkor is szórványos előfordulásainak egyikét örökítette meg? Bizonyíthatóan helyes választ nem tudunk adni egyelőre.
Időközben pedig lepergett vagy négy és félezer esztendő, amikor egy másik művész ecsetje újra foglalkozni kezd ezzel a madárral. Melchior Hondecoeternek, a XVII. század második felében Hollandiában alkotó flamand mesternek két festményén is előfordul a vörösnyakú liba!
Az egyik kép: Úszó tollasok címmel az amszterdami Rijks Múzeum tulajdona, a Páva és kakasviadal aláírással ismert alkotása pedig a budapesti Szépművészeti Múzeumunkban látható. Mindkét festmény vegyes madárcsoportot mutat be, Európa, Ázsia, Afrika, Dél-Amerika és a hátsó-indiai-szigetvilág képviselőiből.
Hogyan került közéjük a vörösnyakú lúd?
Hol látta a művész? Milyen modell után festette?
A kérdés azért is fölöttébb izgalmas, mert a szakirodalom szerint 1766-ban lőtték az első vörösnyakú ludat Európában. Hondecoeter akkor viszont már nyolcvan éve halott volt, így mindenképpen jóval az ismert évszám előtt láthatta ezt a madarat Hágában vagy Amszterdamban. Azt ugyanis tudjuk a művész életrajzából, hogy tevékenysége csak e két városra korlátozódott, és soha nem távolodott el a mai Belgium meg Hollandia területéről. Így hát azt kell tisztázni a továbbiakban, hogy szabadban látta-e modelljét, vagy behurcolt fogoly példány alapján dolgozott?
A nagy földrajzi felfedezések kora, az egyre távolabbra vezető hajóutak egzotikumot kereső érdeklődése Nyugat-Európában kifejlesztette az úgynevezett viváriumok divatját.
Ezek uralkodói környezetben vagy gazdag polgárok fényűző parkjaiban létesített magánállatkertek voltak, amelyekben a tulajdonosok egymással versengve igyekeztek minél színpompásabb, minél ritkább fajokból álló együtteseket kialakítani. A hajósok számára jól jövedelmezett a zömmel Közép- és Dél-Amerikából, Afrikából, Indiából hazaszállított trópusi állatok értékesítése. Az ilyen tarkabarka állatsereglet megörökítésére azután a festők is gyakorta kaptak megrendelést.
Tudjuk, hogy ezek a képek nem mindenkor jelentették az adott valóságot.
A XVI-XVII. századi művészek képzeletüknek engedve vagy gyakran éppenséggel megrendelőik óhajára igyekeztek minél változatosabb állatcsoportokat ábrázolni, így a viváriumokban összegyűjtött emlősök és madarak közé egyre-másra beiktattak szabadban megfigyelt példányokat is!
Ez a lehetőség gondolkoztat el bennünket a vörösnyakú ludat ábrázoló képpel kapcsolatban is. Ha ugyanis meggondoljuk, hogy abban az időben a holland tengerészek sem az Ob- és a Jenyiszej-torkolat közötti tundrákkal, sem pedig a tengerről megközelíthetetlen, azerbajdzsáni-iráni telelőhelyekkel nemigen kerülhettek kapcsolatba, el kell vetnünk azt a feltételezést, hogy a madarat ők hozták az országba. Ugyanakkor a holland tengerpart hagyományos, nagy forgalmú vadlúd-lelőhely, ahol már Hondecoeter idejében is tömegesen vadászták, hálózták az oda gyülekező vadlibákat. Ezért hát sokkal hihetőbbnek látszik, hogy a festő ezzel a madárral itt, a szabad természetben vagy helybeli vadászzsákmány formájában találkozhatott. Amennyiben a két festményen bemutatott – és valószínűleg ugyanazon példányról megfestett – vörösnyakú lúd Hollandiában került kézre, akkor ez tekinthető e faj első európai bizonyítékának is!


